Spiegel met lamp 3 draden, muur 4 draden, hoe sluit ik dat goed aan?

Ik heb een spiegel met een aansluiting voor 3 draden(bruin, groen/geel,blauw) en uit de muur 4 draden (Bruin, zwart, blauw, groen/geel)

Picture for question
2 weken geleden
TurfGraver
2 weken geleden
Als spiegel zelf een schakelaar heeft heb je zwart (schakeldraad) dus niet nodig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 weken geleden
Als je deze vraag moet stellen.... dan AFBLIJVEN !
Stroom uit een stopcontact is van een levensgevaarlijk voltage. Om daar veilig mee te werken is een minimale hoeveelheid kennis nodig. Het feit dat je deze vraag stelt geeft aan dat je die kennis niet hebt. Wees verstandig blijf er af en vraag hulp !!!

Antwoorden (2)

Bruin en blauw is voor de stroom (+ en - maakt hierbij niets uit), en blauw/geel is meestal/altijd de aarde. Dus, zwart mag je afdoppen.
De afbeelding geeft het al aan.

Wat je ook kunt doen is zwart en bruin samen bij elkaar doen voor het schakelen. De schakeldraad is zwart, deze wordt gebruikt om stroom vanaf een wandschakelaar naar het armatuur (de lamp). Sluit de zwarte draad aan op de bruine draad aan. Je sluit de lamp dus aan op de blauwe en zwarte draad!
2 weken geleden
LeonardN
2 weken geleden
Het gaat om wisselstroom dan heb je geen + en - * , maar L (live) en N (neutral). Die hou je gewoon aan (hoeft niet, maar waarom zou je het anders doen).
En het is groen/geel voor de aarde. Niet blauw/geel. *Althans plus en min wisselen constant, dus je kan niet echt zeggen dat een draad plus of min is. Bij gelijkstroom heb je een plus(rood) en min(zwart).
tinus1969
een week geleden
Vermoedelijk is die zwarte draad voor een zgn hotelschakeling, waarbij een lamp met twee knoppen bediend kan worden.
TurfGraver
een week geleden
Hotelschakeling met 1 zwarte draad?
TurfGraver
een week geleden
@Johannes46,
"Wat je ook kunt doen is zwart en bruin samen bij elkaar doen voor het schakelen."
Dan schakelt hij dus niet meer maar staat er altijd fase op de zwarte draad (altijd aan).
Dat is tenminste als de zwarte niet al van een ander schakelaar vandaan komt.
LeonardN
een week geleden
Oh en sluit eerst even de groep af.
1. Sluit de groep van de stroom af.
2. Sluit de draden aan op kleur zoals aangegeven, bruin, blauw en geel/groen.
3. Dop de zwarte draad af.

En dan sluit je de groep weer aan.
een week geleden