Hoe komt het dat priesters die een pedofiel delict plegen niet naar de gevangenis moeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Als het tot een rechtzaak komt en deze priesters worden veroordeeld, dan zullen ze zeker een straf opgelegd krijgen. Een gevangenisstraf behoort dan tot de mogelijkheden.

Probleem is echter dat de verhalen over ontucht pas na jaren en jaren boven water komen. Niet elk slachtoffer wil nu nog aangifte doen. Na al die jaren is het moeilijker om de bewijslast rond te krijgen. verjaring etc. Allemaal problemen, die er voor kunnen zorgen dat het niet meer tot een rechtzaak en veroordeling komt en dat de priesters er mogelijk mee weg komen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat hun ontuchtige handelingen jarenlang zijn verzwegen onder een vorm van dwang (je mocht absoluut niets vertellen) en.. dat alles indertijd onder de 'mantel der liefde' werd bedekt.
Na verloop van tijd verjaren delicten en kan er helaas geen strafrechtelijke procedure meer worden opgestart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zouden ze naar de gevangenis moeten. Het gebeurde echter niet omdat de kerkelijke superieuren het belang van de reputatie van hunzelf en die van de RK-kerk boven het belang van het slachtoffer stelden en de zaken stil hielden. Het arme kind durfde niets te zeggen, ook niet thuis, omdat het niet geloofd zou worden en zelfs straf zou krijgen als ze zoiets ergs van meneer pastoor zouden durven zeggen. Stel je de wanhoop en de onmacht van zo'n kind eens voor. Er zijn zelfs zelfmoorden uit voort gekomen. De nu aan het licht gekomen misdrijven zijn zo ernstig en zo omvangrijk dat naar mijn mening de paus ook voor zichzelf de consequenties zou moeten trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste zaken, of alle, die dit moment aan het licht zijn gekomen, zijn verjaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedoogd door hogere machten en dan bedoel ik geen god.
13 jaar geleden
Indien het niet is verjaard en er aangifte wordt gedaan,
en men juridisch sterk staat, dan kan het een succesvolle zaak worden.

Maar dan ligt de bal weer bij justitie wat die er mee doet
strafrechterlijk gezien.

Vele soorten misdaden mogen nooit verjaren.